وب سایت گیم بکس

۱۰ بازی دهه ۸۰ میلادی که از زمان خود جلوتر بودند

اگر بخواهیم دقیق‌تر صحبت کنیم، صنعت بازی‌های ویدئویی پیش از سال ۱۹۸۰ میلادی هم وجود داشت اما عناوینی که با استانداردهای امروزی بتوان آن‌ها را یک بازی ویدئویی تلقی کرد در دهه ۸۰ توسعه پیدا کردند. در این دهه بود که کنسول‌های خانگی همه جا را تسخیر کردند، فرانچایزهای محبوبی متولد شدند و پدر و مادرها نفرت‌ ورزیدن به کل فرم این رسانه را آغاز کردند. اگرچه بازی‌های منتشر شده در این دهه اکنون قابل بازی نیستند اما این مشکل آن‌ها نیست، طبیعت این نوع از رسانه این مسئله را دیکته می‌کند. برخلاف صنعت سینما و موسیقی که با گذر زمان هم قابل استفاده باقی می‌مانند، صنعت بازی‌های ویدئویی خیلی هم با زمان رابطه‌‌‌ی دلچسبی ندارد.

علی‌رغم این که این بازی‌ها امروز قابل بازی هستند یا نه، باز هم باید به این عناوین، به ویژه آن‌هایی که مکانیک‌های امروزی را بنا نهاذند احترام بگذاریم و قدردان آن‌ها باشیم. برای ادای احترام به بازی‌های نواورانه این دهه، این لیست ۱۰ بازی دهه ۸۰ میلادی که از زمان خود بسیار پیشرفته‌تر بودند را آماده کرده‌ایم. البته باید بگویم خیلی از بازی‌های زیر امروزه قابل بازی کردن نیستند اما ارزش بررسی و کنجکاوی همه ما را دارند.

Metal Gear

سری بازی‌های Metal Gear، ساخته و پرداخته هیدئو کوجیما (Hideo Kojima)، همیشه کنسول‌ها را تا سر حد توانایی‌هاشان به خدمت گرفته‌اند. هر بازی از این مجموعه پیشرفت‌های روز تکنولوژی را در خود جای داده بود و هر آنچه در آن زمان در زمینه تکنولوژِی و فنی خارق‌العاده تلقی می‌شد در این بازی‌ها قرار می‌گرفت. نکته جالب اینجاست که سبک مخفی‌کاری را مدیون محدودیت‌های تکنیکی پلتفرم MSX هستیم. چون این پلتفرم تنها قادر به پردازش تعدادی تصویر ساده بر روی صفحه نمایشگر بود، ساخت یک بازی مخفی‌کاری نسبت به یک بازی اکشن تیراندازی کاری بسیار ساده‌تر و صدالبته زیرکانه‌تر بود. اگرچه محبوبیت سری با بازی Metal Gear Solid سر به فلک کشید اما نباید عناوین اورجینال این مجموعه که پایه و اساس این سبک را بنا نهادند را فراموش کنیم.

Wasteland

پیش از بازی Fallout، بازی Wasteland دل بازی‌بازان جهان را برده بود. اولین بازی نقش‌آفرینی استودیو اینترپلی (Interplay) در سال ۱۹۸۸ وارد بازار شد و توانست همگان را شگفت‌زده کند. تنها جایی که در دهه ۸۰ به شما تجربه قدم زدن در محیط پساآخرالزمانی را می‌داد این بازی بود تا این که در سال ۱۹۹۷ اینترپلی باری دیگر با یک بازی کلاسیک کار تحسین‌برانگیز خود را تکرار کرد.

مانند سایر بازی‌های نقش‌آفرینی غربی و امروزی، بازی Wasteland آزادی عملی وسیعی را در اختیار شما قرار می‌داد و گاهاً شما را با انتخاب‌های دشوار اخلاقی روبرو می‌کرد. نسخه دوم بازی در سال ۲۰۱۴ و پس از گذشت مدت بسیار زیاد ۱۷ سال عرضه شد و توانست بازخوردهای خوبی دریافت کند.

SimCity

بازی SimCity شما را در نقش شهردار یک شهر بزرگ قرار می‌دهد. در این بازی شما باید شهروندان و شهر خود را مدیریت کرده و برای آن‌ها هرآنچه که برای پیشرفت و ترقی نیاز دارند را فراهم کنید.

در عصری که اکثر بازی‌ها یا نقش‌آفرینی‌های ساده بودند یا شوترهای بی‌مغز، بازی SimCity هیچکدام از آن‌ها نبود. بسیاری از بازی‌های شبیه‌سازی کسل‌کننده از آب در می‌آیند اما بازی ساخته شده توسط ویل رایت (Will Wright) موفق شد شهرسازی و مدیریت شهری را به تجربه‌ای لذت بخش و درگیرکننده بدل کند.

Excitebike

گیم پلی این بازی کلاسیک کنسول NES، ساده و قبل فهم است. در حالی که ممکن است یک بازی برای یک فرد تازه‌کار کمی گنگ و مبهم باشد، یک نگاه به بازی Excitebike او را به مکانیک‌های این اثر مسلط خواهد کرد. به همه این‌ها داشتن یک ادیتور برای ساخت مراحل دلخواه خودتان را نیز اضافه کنید که برای یک بازی NES یک موهبت محسوب می‌شد.

به عنوان یک نکته اضافه می‌کنم که هوادارن Excitebike باید بازی Kik-Start را روی کومودور ۶۴ تجربه کنند.

E.T.

نه، بازی E.T. اصلاً بازی خوبی نیست. حتی به‌سختی بتوان آن را قابل بازی دانست. بیشتر بازی‌هایی که برای کنسول آتاری ۲۶۰۰ منتشر می‌شدند صرفاً یک تجربه آرکید را در اختیار بازیکن قرار می‌دادند اما در بازی E.T. شما می‌بایست تعدادی آیتم مختلف را پیدا می‌کردید تا به هدف خود دست پیدا کنید. بر خلاف بازی‌های آرکید آن زمان خبری از بیشترین امتیاز و این حرف‌ها نبود.

طراح بازی؛ آقای هاوارد اسکات ورشا (Howard Scott Warshaw) قصد داشت بار احساسی فیلم را در بازی خود تداعی کند اما در این امر ناکام ماند و تنها چیزی که خلق کرد یک بازی غیرطبیعی و ضعیف بود. درست است که بازی نهایی با بدنامی تمام از همه نظر با شکست مواجه شد اما باید به هاوارد برای تلاش و بلندپروازی‌اش احترام گذاشت.

Metroid

بازی Metroid در سبک ماجراجویی و توسط شرکت نینتندو (Nintendo) ساخته و منتشر شد توانست پس از عرضه محبوبیت بسیاری کسب کرده و همچنین به متولد شدن یکی از سبک‌های بازی‌سازی تحت عنوان مترویدوانیا (Metroidvania) منجر شود. در متروید شما در وسط یک نقشه بزرگ و ناشناخته رها می‌شدید و می‌بایست با کاوش در هر قسمت از نقشه، آن را کشف کرده و ارتقاهای مختلفی که در آن قسمت پنهان شده بودند را بدست آورید. حس کاوش و کشف کردنی که این بازی به مخاطب القا می‌کرد واقعاً لذت‌بخش بود و در کنار همه این موارد، متروید از اتمسفر درگیرکننده‌ای هم بهره می‌برد.

پایان بازی که پیچشی شوک‌آور پیرامون جنسیت شخصیت اصلی بازی را در خود جای داده بود در آن زمان واقعاً قدم بزرگی در راستای حمایت از شخصیت‌های زن در دنیای بازی‌های ویدئویی به حساب می‌آمد بنابراین می‌توان تصور کرد که چرا متروید جایگاه پنجم این لیست را به خود اختصاص داده است.

Pitfall

می‌توان بازی Pitfall را اولین بازی پلتفرمینگ ساخته شده دانست. اگرچه این بازی با استانداردهای امروزی به هیچ وجه بازی قابل قبولی محسوب نمی‌شود اما در دهه ۸۰ و در مقایسه با سایر بازی‌های آتاری ۲۶۰۰ که تنها دارای یک بخش بیشترین امتیاز بودند، به طرزی عجیب خاص و ویژه احساس می‌شد.

دنباله‌ای هم برای این بازی در سال ۱۹۸۴ ساخته شد که علاوه بر حفظ ذات اصلی اثر، مراحل بزرگ‌تر و مناطق بیشتری را برای کاوش در اختیار مخاطب قرار می‌داد.

Prince of Persia

تنها با تجربه این بازی به مدت ۶۰ دقیقه می‌توانستید آن را به پایان برسانید اما به شرطی که می‌دانستید باید به کجا بروید یا موانع مختلف محیطی را چگونه پشت سر بگذارید. بدون چنین راهنمایی تمام کردن بازی شبیه به یک کابوس بود.

مکانیک‌های گیم پلی خاص بازی برای این که جایگاه سوم را برای آن به ارمغان بیاورد کافی است اما باید بگوییم که علاوه بر گیم پلی منحصر به فرد، بازی Prince of Persia دارای انیمیشن‌های نفس‌گیر و خارق‌العاده‌ای هم بود که به کمک فرایند روتوسکوپی ساخته شده بودند.

Legend of Zelda

آیا نیازی به معرفی این فرانچایز محبوب و نمادین وجود دارد؟ فکر نکنم کسی حداقل اسم این سری بازی را نشنیده باشد. اولین عنوان از افسانه زلدا توانست در دل بازی‌بازان سراسر دنیا جا خوش کرده و فرمولی را بنا نهد که نه تنها نسخه‌های بعدی از همان فرمول تبعیت کنند بلکه بسیاری از بازی‌های شایسته دیگر نیز از فرمول ساخته شده توسط زلدا برای موفقیت استفاده می‌کردند. در این بازی شما آزاد بودید که تک تک نقاط و گوشه کنار نقشه را زیر و رو کرده و به دلخواه خود سیاه‌چاله‌های مخفی در بازی را کشف کنید.

مجموعه بازی‌ Legend of Zelda سبک اکشن ماجراجویی را به شکل امروزی بنا نهادند و به همین دلیل در جایگاه دوم لیست ما قرار می‌گیرند.

Akalabeth: World of Doom

این بازی را گاهاً به عنوان اولین بازی نقش‌آفرینی تاریخ به حساب می‌آورند. توسعه دهنده بازی آقای ریچارد گریوت (Ricahrd Garriot) قصد داشت با ساخت این عنوان، نقش‌آفرینی‌هایی که روی کاغذ و با قلم انجام می‌شدند را به دنیای مجازی و صنعت بازی‌های ویدئویی وارد کند. کل این بازی توسط همین یک شخص توسعه پیدا کرده بود و این در آن زمان امری تحسین‌برانگیز محسوب می‌شد.

با این که بازی رابط گرافیکی به شدت ساده‌ای داشت و کل شخصیت‌های بازی هم تنها خطوطی سفیدرنگ بودند با این حال هنوز که هنوز است بازی Akalabeth به عنوان یک بازی نقش‌آفرینی تاثیرگذار شناخته می‌شود.

دیدگاه‌ها (0)

*
*